Szukaj
Szukaj
Szukaj
Dziś czwartek, 24.05.2018

10 zasad zdrowego odżywiania na 2016 rok. Modne diety, jedzenie w stylu trenerek fitness i… rosół dobry na wszystko. O tym będzie głośno

10 zasad zdrowego odżywiania w 2016 roku (fot. AKPA)


10 zasad zdrowego odżywiania w 2016 roku

Zdrowe odżywianie i jego zasady są ponadczasowe. Tak mogłoby się wydawać, jednak mimo to co pewien czas pojawiają się kolejne modne diety i zdrowotne wskazania, dzięki którym ma się nam żyć lepiej i zdrowiej. Poniżej 10 zasad, które znaleźliśmy w „Harper’s Bazaar„.

Redakcja magazynu przygotowała 10 najważniejszych wskazań dietetycznych na 2016 rok. Ciekawi jesteśmy, które przetrwają dłużej, a które już niedługo się zdezaktualizują… Tym niemniej poznajcie je wszystkie.

Po pierwsze: cukier to nowy tłuszcz. Czyli: niech żyją diety niskocukrowe albo zupełne ograniczenie cukrów prostych. Czyli mówiąc jeszcze prościej: cukier to twój wróg. Tak jak do tej pory odsądzano od czci i wiary tłuszcz, tak teraz dietetycy z uwagą przyglądają się cukrom. I wskazują, by znacznie ograniczyć (mając na myśli głównie cukry proste) jego spożycie, co ma przynosić rozliczne korzyści dla naszego organizmu, m.in. redukcję masy ciała, regulację poziomu glukozy we krwi, zmniejszenie stanów zapalnych i ryzyka chorób przewlekłych. A więc co? Od dziś nie słodzimy herbaty i rezygnujemy z czekoladki do kawy?

Po drugie: zioła. Dodawałaś je do dań wyłącznie po to, by podbić smak? Teraz o ziołach myślimy „trochę bardziej”, czyli dodajemy je głównie z uwagi na ich lecznicze właściwości. Specjaliści wskazują na zioła trochę mniej znane, jak np. ashwagandha znana w medycynie ajurwedyjskiej, która ma pomagać na wszystko: od niwelowania zmęczenia, po poprawę metabolizmu i wspomaganie funkcji mózgu.

Po trzecie: matcha. Jeszcze do niedawna trzeba było pić zieloną herbatę jako cudowne panaceum na wszystko. Dietetycy się od tego nie odżegnują, wskazując jednakowoż na wyjątkowe właściwości matchy, japońskiej zielonej sproszkowanej herbaty. Możesz ją pić albo używać do gotowania czy wypieków. Jej zastosowanie jest szerokie, a działanie ochronne organizmu przed różnymi szkodliwymi związkami (ze względu na zawartość antyoksydantów) nie do przecenienia.

Po czwarte: minerały. Już nie witaminami, ale minerałami mamy wspomagać funkcjonowanie organizmu. Dlatego odstaw na bok suplementy witaminowe na rzecz tych mineralnych. Specjaliści zwracają uwagę zwłaszcza na uzupełnianie poziomu magnezu, na niedobór którego cierpi ponoć 80 procent z nas. Hitem będzie w tym roku sól epsom (tzw. sól gorzka / angielska, naturalnie czysty związek mineralny siarczan magnezu), której stosowanie ma oczyszczać i relaksować organizm, koić stany zapalne skóry, przyspieszać gojenie ran, podnosić odporność.

Po piąte: algi. Doceń siłę natury tkwiącą w wodorostach. Algi do tej pory były hitem w kosmetyce, ale w 2016 roku znajdą jeszcze szersze niż dotąd zastosowanie w dietetyce. Mają mnóstwo mikro- i makroelementów, witamin i wysokiej jakości białka.

Po szóste: dbaj o swoje jelita. Najnowsze diety będą ukierunkowane na utrzymanie prawidłowej równowagi flory bakteryjnej jelit. Wszystko po to, by usprawnić trawienie i metabolizm. 

Po siódme: nie kupujemy gotowców, ale zdrowe składniki do ich przyrządzenia. Być może to mało odkrywcze, ale gotujemy zdrowo i szybko. Specjaliści „Harper’s Bazaar” wieszczą rozwój serwisów, w których można zamawiać gotowe zdrowe komponenty do przyrządzenia posiłków. Szybko, łatwo i bez przejmowania się o to, że kupiliśmy czegoś za dużo, za mało albo nie kupiliśmy w ogóle.

Po ósme: gotuj rosół! Zachodni dietetycy odkryli to, co nasze babcie wiedziały już dawno: rosół jest dobry na wszystko. Krzepi, stawia na nogi rekonwalescentów, rozgrzewa. To nowy sok oczyszczający, jak nazywają go zachodni dietetycy. Oczywiście, jeśli przygotowany jest zgodnie z regułami sztuki kulinarnej, a zatem na słusznej porcji warzyw z dodatkiem przypraw oraz mięsa.

Po dziewiąte: jedz jak guru fitnessu. Bierz przykład ze słynnych trenerek. Nie chodź późno spać, za to budź się przynajmniej o godzinie 7. Pij herbatę matcha, ostro trenuj na siłowni. A potem jedz – i to niemało. Nie żałuj sobie, organizm potrzebuje zdrowego paliwa po dużym wysiłku.

Po dziesiąte: …nie przejmuj się dietą, zachowaj zdrowy rozsądek. Zewsząd jesteśmy atakowani przez rozmaitych specjalistów od odżywiania. Mówią nam oni o różnych, często wzajemnie wykluczających się stylach żywienia, przez co z góry nastawiamy się do nich na „nie”. Dlatego w nowym roku priorytetem będzie utrzymanie żywieniowej równowagi i zdrowych relacji ze swoim jedzeniem. Brzmi jak przykazanie żywieniowej sekty, ale sprowadza się do tego, by w żadnym kierunku nie przesadzać z jedzeniem, by to, jak się odżywiamy składało się na styl życia, a nie stało się obsesją. W ten sposób wzrośnie dobre samopoczucie i będziemy zdrowsi… Czego wam i sobie życzymy. 🙂

Zobacz także: Najważniejsze urodowe trendy w 2016 roku: brokat, peruki, sztuczne piegi i…

Stosujesz jakąś dietę?



Komentarzy: 0


Dodaj komentarz
×